Διαλογισμός

Διαλογισμός

 

Ο Διαλογισμός είναι η πρακτική με την οποία υπάρχει σταθερή παρατήρηση του νου. Σημαίνει να εστιάζουμε τον νου σε ένα σημείο ηρεμώντας, έτσι ώστε να αντιληφθούμε το Εσωτερικό Είναι. Σταματώντας τα κύματα των σκέψεων φτάνεις να αντιληφθείς την αληθινή σου φύση και να ανακαλύψεις την σοφία και την γαλήνη που βρίσκονται μέσα της. Συνειδητά ή ασυνείδητα όλοι αναζητούμε αυτή τη γαλήνη του νου που φέρνει ο Διαλογισμός.

Ο Πατάντζαλι αναφέρει στα Οκτώ σκαλοπάτια (Yoga Sutras) τα τρία στάδια του Διαλογισμού:

  1. Ντάρανα
    Το έκτο σκαλοπάτι είναι η Ντάρανα, η αυτοσυγκέντρωση, η εστίαση σε ένα σημείο,είτε εξωτερικό,είτε εσωτερικό. Το σημείο εστίασης μπορεί να είναι μια κουκκίδα,η φλόγα ενός κεριού,μια εικόνα,μια έννοια,ένας ήχος,ένα μάντρα,μια λέξη, ένα σχήμα(μάνταλα).
  2. Ντυάνα
    Το έβδομο σκαλοπάτι είναι η Ντυάνα, ο Διαλογισμός,η αδιάλειπτη ροή της προσοχής και της σκέψης προς ένα και μοναδικό σημείο, έτσι ώστε ο ασκούμενος να χάνει την απατηλή αίσθηση της δυαδικότητας. Στον Διαλογισμό,ο διαλογιζόμενος, το αντικείμενο του Διαλογισμού και το γεγονός του Διαλογισμού είναι όλα σε μια αδιάσπαστη ενότητα.
  3. Σαμάντι
    Το όγδοο και τελευταίο σκαλοπάτι του Πατάντζαλι είναι το Σαμάντι,η επίτευξη της υπερσυνείδησης.Ο ασκούμενος αισθάνεται συνδεδεμένος με την αόρατη πηγή της επίγνωσης. Η φωτισμένη κατάσταση του νου εδραιώνεται.Ο ασκούμενος αποκτά εύκολη πρόσβαση στην διαισθητική ανώτερη γνώση.
    Ο Σουάμι Βίσνου Ντεβανάντα έχει γράψει: “Ο Διαλογισμός δεν έρχεται εύκολα. Ένα όμορφο δέντρο μεγαλώνει αργά. Πρέπει κανείς να περιμένει για το άνθος και το ωρίμασμα του καρπού.Το άνθος του Διαλογισμού είναι μια εκφραστική γαλήνη που διαπερνά ολόκληρη την ύπαρξη. O καρπός του είναι απερίγραπτος.

Ο Διαλογισμός είναι σαν τον ύπνο, δεν μπορεί να διδαχτεί.Έρχεται μόνος του στην ώρα του. Αν ακολουθήσεις τα σωστά βήματα από την αρχή, μπορείς να επιταχύνεις την πρόοδό σου σημαντικά. Ο Σουάμι Βίσνου Ντεβανάντα για να βοηθήσει τον κόσμο να καταλάβει τα σωστά βήματα, σχημάτισε δώδεκα βασικές αρχές οι οποίες είναι:

  1. Διάλεξε ένα μέρος ειδικά για τον Διαλογισμό σου. Η ατμόσφαιρα που θα δημιουργήσεις εκεί θα σε βοηθά να ηρεμήσεις τον νου σου.
    2. Διάλεξε μια ώρα που ο νους σου να είναι ελεύθερος από τις καθημερινές ασχολίες. Η αυγή και το σούρουπο είναι οι καλύτερες.
    3.Το να χρησιμοποιείς την ίδια ώρα και το ίδιο μέρος καθημερινά, βοηθά το νου να ηρεμεί πιο γρήγορα.
    4. Κάθισε με τη πλάτη, τον αυχένα και το κεφάλι σου σε μια ευθεία, βλέποντας την Ανατολή ή το Βορρά.
    5. Εκπαίδευσε το νου σου να παραμένει ήσυχος στη διάρκεια της άσκησης του διαλογισμού.
    6. Ρύθμισε την αναπνοή σου.Βοηθάει πολύ πριν το Διαλογισμό να γίνεται κάποια πρακτική της Πραναγιάμα
    (αναπνευστικές ασκήσεις).
    7. Βρες ένα ρυθμικό αναπνευστικό πρότυπο-εισπνέοντας και μετά εκπνέοντας για τρία περίπου δευτερόλεπτα.
    8. Στην αρχή άσε το νου σου να περιφέρεται.Θα μεγαλώσεις την ανησυχία του, αν τον αναγκάσεις στην συγκέντρωση.
    9. Τώρα φέρε το νου σου στο σημείο εστίασης που διάλεξες. Στο Άτζνα Τσάκρα (κέντρο του μετώπου) ή στο Αναχάτα Τσάκρα (κέντρο της καρδιάς).
    10. Εφαρμόζοντας την τεχνική που διάλεξες,κράτησε το αντικείμενο της συγκέντρωσής σου σε αυτό το σημείο εστίασης για όλη τη διάρκεια της άσκησης.
    11. Ο Διαλογισμός έρχεται όταν αγγίξεις μια κατάσταση καθαρής σκέψης, αλλά ακόμα κρατάς την δυαδικότητα.
    12. Μετά από ένα διάστημα πρακτικής, η δυαδικότητα εξαφανίζεται και το Σαμάντι, η κατάσταση υπερσυνείδησης, πετυχαίνεται.