Ο Διαλογισμός είναι η πρακτική με την οποία υπάρχει σταθερή παρατήρηση του νου. Σημαίνει να εστιάζουμε το νου σε ένα σημείο ηρεμώντας, έτσι ώστε να αντιληφθούμε το Εσωτερικό Είναι. Σταματώντας τα κύματα των σκέψεων φτάνεις να αντιληφθείς την αληθινή σου φύση και να ανακαλύψεις την σοφία και την γαλήνη που βρίσκονται μέσα της. Συνειδητά ή ασυνείδητα όλοι αναζητούμε αυτή τη γαλήνη του νου που φέρνει ο Διαλογισμός.

Ο Πατάντζαλι αναφέρει στα Οκτώ σκαλοπάτια (Yoga Sutras) τα τρία στάδια του Διαλογισμού:

Dharana (Ντάρανα). Το έκτο σκαλοπάτι είναι η Dharana (Ντάρανα), η αυτοσυγκέντρωση, η εστίαση σε ένα σημείο, είτε εξωτερικό, είτε εσωτερικό. Το σημείο εστίασης μπορεί να είναι μια κουκκίδα, η φλόγα ενός κεριού, μια εικόνα, μια έννοια, ένας ήχος, ένα μάντρα, μια λέξη, ένα σχήμα (μάνταλα).

Dhyana (Ντυάνα). Το έβδομο σκαλοπάτι είναι η Dhyana (Ντυάνα), ο Διαλογισμός, η αδιάλειπτη ροή της προσοχής και της σκέψης προς ένα και μοναδικό σημείο, έτσι ώστε ο ασκούμενος να χάνει την απατηλή αίσθηση της δυαδικότητας. Στο Διαλογισμό, ο διαλογιζόμενος, το αντικείμενο του Διαλογισμού και το γεγονός του Διαλογισμού είναι όλα σε μια αδιάσπαστη ενότητα.

Samadhi (Σαμάντι). Το όγδοο και τελευταίο σκαλοπάτι του Πατάντζαλι είναι το Samadhi (Σαμάντι), η επίτευξη της υπερσυνείδησης. Ο ασκούμενος αισθάνεται συνδεδεμένος με την αόρατη πηγή της επίγνωσης. Η φωτισμένη κατάσταση του νου εδραιώνεται. Ο ασκούμενος αποκτά εύκολη πρόσβαση στην διαισθητική ανώτερη γνώση.

Ο Σουάμι Βίσνου Ντεβανάντα έχει γράψει: Ο Διαλογισμός δεν έρχεται εύκολα. Ένα όμορφο δέντρο μεγαλώνει αργά. Πρέπει κανείς να περιμένει για το άνθος και το ωρίμασμα του καρπού. Το άνθος του Διαλογισμού είναι μια εκφραστική γαλήνη που διαπερνά ολόκληρη την ύπαρξη. O καρπός του είναι απερίγραπτος.

Ο Διαλογισμός είναι σαν τον ύπνο, δεν μπορεί να διδαχτεί. Έρχεται μόνος του στην ώρα του. Αν ακολουθήσεις τα σωστά βήματα από την αρχή, μπορείς να επιταχύνεις την πρόοδό σου σημαντικά. Ο Σουάμι Βίσνου Ντεβανάντα για να βοηθήσει τον κόσμο να καταλάβει τα σωστά βήματα, σχημάτισε δώδεκα βασικές αρχές οι οποίες είναι:

  1. Διάλεξε ένα μέρος ειδικά για το Διαλογισμό σου. Η ατμόσφαιρα που θα δημιουργήσεις εκεί θα σε βοηθά να ηρεμήσεις τον νου σου.
  2. Διάλεξε μια ώρα που ο νους σου να είναι ελεύθερος από τις καθημερινές ασχολίες. Η αυγή και το σούρουπο είναι οι καλύτερες.
  3. Το να χρησιμοποιείς την ίδια ώρα και το ίδιο μέρος καθημερινά, βοηθά το νου να ηρεμεί πιο γρήγορα.
  4. Κάθισε με τη πλάτη, τον αυχένα και το κεφάλι σου σε μια ευθεία, βλέποντας την Ανατολή ή το Βορρά.
  5. Εκπαίδευσε το νου σου να παραμένει ήσυχος στη διάρκεια της άσκησης του Διαλογισμού.
  6. Ρύθμισε την αναπνοή σου.Βοηθάει πολύ πριν το Διαλογισμό να γίνεται κάποια πρακτική της Πραναγιάμα
    (αναπνευστικές ασκήσεις).
  7. Βρες ένα ρυθμικό αναπνευστικό πρότυπο-εισπνέοντας και μετά εκπνέοντας για τρία περίπου δευτερόλεπτα.
  8. Στην αρχή άσε το νου σου να περιφέρεται.Θα μεγαλώσεις την ανησυχία του, αν τον αναγκάσεις στην συγκέντρωση.
  9. Τώρα φέρε το νου σου στο σημείο εστίασης που διάλεξες. Στο Άτζνα Τσάκρα (κέντρο του μετώπου) ή στο Αναχάτα Τσάκρα (κέντρο της καρδιάς).
  10. Εφαρμόζοντας την τεχνική που διάλεξες,κράτησε το αντικείμενο της συγκέντρωσής σου σε αυτό το σημείο εστίασης για όλη τη διάρκεια της άσκησης.
  11. Ο Διαλογισμός έρχεται όταν αγγίξεις μια κατάσταση καθαρής σκέψης, αλλά ακόμα κρατάς την δυαδικότητα.
  12. Μετά από ένα διάστημα πρακτικής, η δυαδικότητα εξαφανίζεται και το Samadhi, η κατάσταση υπερσυνείδησης, πετυχαίνεται.

Το Prana Yoga Studio σας προσφέρει Δωρεάν μαθήματα Διαλογισμού. Ενημερωθείτε από το πρόγραμμα στο site ή τη γραμματεία για τις μέρες και ώρες διεξαγωγής τους και επωφεληθείτε από τα ευεργετικά αποτελέσματα του Διαλογισμού στο σώμα και το πνεύμα σας.

Η Βαθιά Χαλάρωση (Yoga Nidra) είναι μια τεχνική που χρησιμοποιεί η Yoga και αποτελεί συνέχεια των μαθημάτων της, συνήθως γίνεται στο τέλος του μαθήματος Yoga, για να ξεκουράσει και να κατευνάσει ολόκληρο τον ανθρώπινο οργανισμό. Είναι ένα είδος βαθιάς ανάπαυσης και αναζωογόνησης, εξισορροπώντας ολόκληρο το σώμα, συμβάλλοντας σε μια πιο ήρεμη και ισορροπημένη ζωή.

Η Βαθιά Χαλάρωση μπορεί να διαρκέσει από 5 λεπτά έως και μισή ώρα. Το σώμα βρίσκεται σε μια κατάσταση μεταξύ ύπνου και ξύπνιου, επιδιώκοντας εκεί συνειδητά να αποβάλλει σωματικές και νοητικές εντάσεις.

Μελέτες έχουν δείξει ότι Βαθιά χαλάρωση μισής ώρας μπορεί να αντικαταστήσει ύπνο έως και δυο ώρες. Είναι μια πολύ έξυπνη και χρήσιμη τεχνική για τον καθένα, καθώς ο ανθρώπινος οργανισμός ξεκουράζεται βαθιά και ουσιαστικά.

Υπάρχουν πάρα πολλές τεχνικές που μπορούν να γίνουν κατά τη διάρκεια της Βαθιάς Χαλάρωσης, συμβάλλοντας όχι μόνο στη χαλάρωση του σώματος και αποφόρτιση του νου αλλά και στον επαναπρογραμματισμό ριζικών πεποιθήσεων του νου, που εμποδίζουν την καλυτέρευση και εξέλιξη του ατόμου. Έτσι κατά τη διάρκεια της χαλάρωσης μπορεί να γίνει θετικός οραματισμός, ταξίδια δημιουργικής φαντασίας κτλ.

Ενημερωθείτε από το πρόγραμμα στο site και απολαύστε τη Βαθιά Χαλάρωση στο τέλος κάθε είδους μαθήματος Yoga που διεξάγονται στο χώρο μας.